5 fordele ved at bruge micro-influencere i dine kampagner

Indholdsfortegnelse

– og 4 tips til hvad du skal gøre for at kampagnerne bliver en succes

22 april 2022

Micro-influencers er influencers, der typisk har færre følgere, men større gennemslagskraft og højere troværdighed. Nogle af dem har også en skarp niche. De kan derfor være en stærk markedsføringsstrategi for din virksomhed.

Hvad er en micro-influencer?

En micro-influencer er en influencer med mellem 500 og 5000 følgere. De er defineret af at være helt almindelige mennesker, der har opbygget en følgerbase på deres Instagram, der typisk er baseret på deres passion, som tydeligt fremgår. Det kan for eksempel være mad, rejser, mode eller lignende.

Modsat mega-influencers, er micro-influencerne mere troværdige, og de er oftest nemmere at relatere sig til. De minder i højere grad om en god ven eller veninde. Det betyder, at følgerne oftest ikke har paraderne oppe, da det ikke er det typiske sted, man vil møde reklamer. 

Micro-influencerens følgere er kendetegnet ved at har store ører, når influenceren går til tasterne eller trykker på record-knappen. Derfor kan disse influencere være værdifulde brand-ambassadører, som kan løfte i flok. Som virksomhed handler det derfor om at bygge en hær af micro-influencere.

5 fordele ved markedsføring gennem micro-influencers:

1. Markedsføring gennem venner

Influencer marketing handler om at lave markedsføring gennem “en ven”, og her er micro-influencerne især gode at benytte. 

I influencer-kampagner arbejder du med en anden troværdighed, fordi det ikke er virksomheden selv, der taler godt for et produkt. Når budskabet kommer fra en person, som målgruppen opfatter som en ven eller veninde, er troværdigheden større. Her kan målgruppen nemlig hurtigt gennemskue, hvis influenceren pludselig anbefaler et produkt, der ikke falder dem naturligt. 

Venne-tilgangen giver flere fordele i din influencer marketing. Fordi micro-influencers ofte er nemmere at relatere til, har de også har en højere engagement rate. Det kan ses ved, at micro-influenceren får flere likes, som er den klassiske faktor at se engagement på, men de opnår også flere kommentarer, delinger og direct messages end nogle større influencers. 

Et højt engagement er en af de vigtigste faktorer for en god influencer – uanset størrelsen af følgerbasen. Engagement viser interesse og loyalitet. Én ting er, at synes godt om et billede, men at kommentere eller dele et billede – dét viser oprigtig interesse. Micro-influencere har ofte mange af den slags engagerede følgere. Det giver dem en stor gennemslagskraft. Derudover giver det høje engagement en højere rækkevidde, fordi engagementet så at sige er med til at snyde algoritmen. 

2. Stor troværdighed

Følgernes oprigtige interesse er essentiel, fordi den skal gøre influencerens produktanbefalinger til salg. Det kræver, at følgerne finder influenceren både troværdig, interessant og som én, de ser lidt op til. 

Fordi micro-influencere ofte laver indhold om deres passion, har de over tid også opbygget sig en ekspertviden inden for deres felt. Det er den ekspertviden, som deres troværdighed bygger på.

De troværdighed kombineret med følgernes store engagement betyder, at succesfulde micro-influencers har stor indflydelse på deres følgeres købsbeslutning.

3. Fokuseret publikum

Micro influencers er oftest ikke kendte ansigter, og de har derfor opbygget deres følgerskare ud fra deres personlighed, deres billeder og deres niche, som fx kan være mad, mode, rejser eller lidt af det hele. 

Det gør deres følgerbase meget loyale og interesserede. De har oftest opbygget deres følgerskare over flere år, og folk har valgt at følge netop på grund af det indhold, influenceren deler. 

Netop indholdet og det trofaste publikum gør også micro-influencerens følgerbase til et mere fokuseret publikum. Sådan et publikum har flere fordele, dels kan man ofte skarpt afgrænse gruppen demografisk og dels betyder det, at det bliver interessant for virksomheder, der enten har produkter eller services, der er interessante i forhold til influencerens niche, eller som har et demografisk overlap i kunder med influencerens følgere.

4. Indholdet forbliver relevant

Som tidligere nævnt har micro-influencerens følgere ikke paraderne oppe i samme grad som, hvis de er inde på en stor influencers profil. Hos micro-influenceren forventes det ikke, at man er udsat for reklame. Typisk vil micro-influencerne også arbejde med færre virksomheder, og det gør profilen mindre reklamebesat. Det betyder, at et promoveringsopslag ikke drukner i andre kommercielle opslag.

5. Skarpt fokus

Micro-influenceren tage ofte imod de samarbejder, der passer under profilens fokus. Derfor opstår der ikke i så høj grad mis-match mellem influenceren og det promoverede produkt. Det er med til at opbygge og bevare micro-influencerens troværdighed.

Det succesfulde samarbejde med micro-influencers

1. Hjælp micro-influenceren med at bevare troværdigheden

Troværdigheden er alfa og omega for micro-influcereren. Når du som virksomhed samarbejder med en micro-influencer, skal du derfor gøre alt for at bevare og værne om den troværdighed. Du har valgt at samarbejde med denne influencer af en årsag, og derfor skal du som virksomheden tillade en del frihed for, hvordan influenceren ønsker at promovere produktet. 

For at de kan bevare tilliden fra deres følgere og opretholde deres høje troværdighed, er det vigtigt, at de promoverer det givne produkt på en naturlig måde for dem. De skal lade produktet være en naturlig del af deres feed og stories. Billederne og det øvrige content skal være i tråd med deres generelle stil. Derfor kommer man længst med ikke at stille alt for mange krav over for micro-influencers, men man kan selvfølgeligt altid komme med nogle overordnede retningslinjer eller gode råd.

2. Interaktion er også kampagneaktivitet

Troværdigheden er alfa og omega for micro-influcereren. Når du som virksomhed samarbejder med en micro-influencer, skal du derfor gøre alt for at bevare og værne om den troværdighed. Du har valgt at samarbejde med denne influencer af en årsag, og derfor skal du som virksomheden tillade en del frihed for, hvordan influenceren ønsker at promovere produktet. 

3. Brug flere micro-influencere til en kampagne

Når man bruger micro-influencers er det ofte fordelagtigt at bruge flere influencers til én kampagne. Det gør, dels at din kampagne varer længere. Og dels åbner brugen af flere micro-influencere op for større variation og flere muligheder for at få vist dit produkt i forskellige, unikke sammenhænge. 

4. Find en micro-influencer platform

Et samarbejde med micro-influencers skaber stor værdi, men det tager lang tid at gøre det selv uden hjælpemidler. Du kan derfor med fordel bruge en micro-influencer platform, der gør kommunikationen lettere, samt skaber nemt overblik over, hvordan og hvad I skal udbetale til influenceren. 

Der findes flere platforme på det danske marked, som f.eks. Woomio, Dream Influencers og Make Influence, hvor du kan få indblik i influencernes data og skabe samarbejder på baggrund af kategori og demografi. På den måde vælger du nemt den rette micro-influencer til dit produkt. 

Hos Opvækst kan vi også hjælpe dig med din micro-influencer-kampagne. Vi hjælper både med rådgivning, håndtering og strategi.

Kontakt Astrid Dam, Head of Influencer Marketing for at komme igang med din kampagne.


Bliv klogere

Webinar

Afholdte Webinar




Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Og hold dig opdateret på tendenser og nyheder inden for digital marketing

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Og hold dig opdateret på tendenser og nyheder inden for digital marketing